Monday, September 7, 2009

Kadazandusun Language Elevated

Kota Kinabalu: Students in Sabah will soon be able to learn the Kadazandusun Language up to Form Five.


Sabah Education Department Director, Datuk Normah Gagoh, said the Curriculum Development Division of the Education Ministry has drafted a curriculum for the teaching and learning of the language up to that level.


“The department, on the other hand, has organised various professional training courses for those teachers involved in the implementation of the teaching in this language. All these efforts are meant to develop a human capital with Malaysian identity,” she said.


She said the Ministry as well as the department in Sabah have placed a strong commitment to the expansion of the Kadazandusun Language since it was first introduced.


Normah said this at the two-in-one launching of a Kadazandusun Language Colloquium and a Puralan Boros Kadazandusun Id Sikul (Development direction for the teaching and learning of Kadazandusun Language in School) Book at Le Meridien Hotel here Wednesday.


She said since the start of its implementation, the teaching and learning of the Kadazandusun Language has received positive response from the school administrators, teachers, students and parents.


She said presently 313 schools, including 53 secondary schools, throughout the State are offering this language as part of their curriculum.


“Some 736 teachers and 20,386 primary and secondary students are involved in the implementation of the teaching and learning of this language in schools,” she said.


Expecting the number to continue increasing, she said the department would require the full cooperation of such bodies as the Kadazandusun Cultural Association (KDCA) as well as Kadazandusun Language Foundation (KLF).


She commended both the organisations for having contributed greatly to the implementation of the language.


The teaching and learning of the Kadazandusun Language was introduced at primary school level in 1997 and from there it was expanded in phases to higher levels of education.


July 23, 2009

Source: http://kinabalukini.wordpress.com/

Wednesday, September 2, 2009

Kadazandusun

Jika diteliti, pada tahun-tahun sebelum 1960-an, semua suku dan subsuku Kadazandusun dikenali sebagai orang Dusun. Kemudian selepas 1960-an, suku Tanggara di Penampang dan Papar mula memanggil mereka sebagai orang Kadazan, manakala suku dan subsuku lain masih menganggap diri mereka sebagai orang Dusun (Hamiddun Udin 1991, 58). Menurut Reid (1997, 120), dalam operasi bancian penduduk yang dikendalikan di Sabah sehingga tahun 1960, istilah 'Dusun' digunakan untuk mewakili semua suku dan subsuku Kadazandusun. Istilah 'Kadazan' hanya muncul dalam operasi bancian penduduk di Sabah pada tahun 1970. Keadaan sedemikian menimbulkan perbalahan di kalangan orang Kadazan dan Dusun tentang panggilan yang mana satu harus digunakan untuk mewakili rumpun mereka.


Penggunaan istilah 'Kadazan' untuk mewakili semua suku dan subsuku Kadazandusun mula disarankan oleh Donald Stephen, pemimpin United National Kadazan Organisation (UNKO) pada sekitar tahun 1961. Bagi beliau dan penyokongnya yang tinggal di sekitar daerah Penampang, Putatan dan Papar (bahagian Pantai Barat Selatan Sabah),kata 'dusun' dalam bahasa Melayu yang bermaksud 'kebun' membawa konotasi negatif. Reid (1997, 126-127) pula mengandaikan kata 'kadazan' mungkin berasal daripada kata ‘kakaadazan’ yang bermaksud 'pekan'. Ada sesetengah pengkaji yang menyatakan bahawa kata 'kadazan' itu sama dengan kata 'kadayan' atau 'kedaian' (people of the town). Namun begitu, Stephen dan penyokongnya mengatakan kata 'kadazan' bermaksud 'orang kita' (our people).


UNKO telah menganjurkan satu persidangan pada bulan Ogos 1961, yang dihadiri oleh dua puluh lima (25) orang wakil keturunan Kadazandusun, untuk mencapai kata putus sama ada panggilan 'Dusun' atau 'Kadazan' harus digunakan bagi mewakili semua suku Kadazan dan Dusun. Dalam persidangan tersebut, panggilan Kadazan diluluskan dengan undi terbanyak. Akan tetapi, isu ini tidak berhenti setakat selepas persidangan yang dianjurkan oleh UNKO. Terdapat enam orang wakil yang mewakili kawasan seperti Ranau, Tuaran, Kiulu dan tiga lagi kawasan lain tidak berpuas hati dengan keputusan undi dalam persidangan yang dianjurkan oleh UNKO. Mereka berpendapat bahawa majoriti wakil dalam persidangan itu terdiri daripada penyokong Donald Stephen yang datang dari Penampang dan Papar.


Ketidakpuasan hati keenam-enam wakil yang masih mengakui diri mereka sebagai orang Dusun menyebabkan perpecahan mula berlaku di kalangan orang Kadazan dan Dusun (Hamiddun Udin 1991, 59). Ekoran daripada perkembangan persidangan UNKO 1961, mereka yang tidak berpuas hati telah menubuhkan satu pertubuhan baru yang dikenali sebagai United Sabah Dusun Association (USDA) pada tahun 1967 (Reid 1997, 133). Dengan itu sehingga tahun-tahun 1980-an, persatuan kebudayaan orang Kadazandusun dibahagikan kepada dua, iaitu Kadazan Cultural Asociation (KCA) dan USDA. Keadaan sedemikian berlanjutan sehingga tahun 1989 apabila Presiden KCA pada masa itu, yakni Datuk Joseph Pairin Kitingan mengumumkan bahawa KCA akan bertukar nama kepada Kadazan Dusun Cultural Association (KDCA). Pairin sendiri mengatakan bahawa mereka ingin menegaskan bahawa semua suku dan subsuku Kadazan dan Dusun adalah satu rumpun yang sama (Reid 1997, 135).


Dipetik daripada buku Membaca Mitos dan Lagenda Kadazandusun oleh Low Kok On.